Day: September 11, 2018

det bästa sättet att gå ner i vikt när du har hypotyreos

No Comments

det bästa sättet att gå ner i vikt när du har hypotyreosdu vet det citatet om vansinne-den som hävdar att dess definition gör samma sak om och om igen och förväntar sig olika resultat? (det tillskrivs ofta einstein, men det finns inga solida bevis på att tbh).

tja, det är i grunden hur det känns att försöka (och försöka och försöka) att gå ner i vikt när du har hypothyroidism. den goda nyheten: det är inte bara du ,eftersom (de dåliga nyheterna): det är verkligen svårare för dem med villkoret att släppa pounds.

en snabb primer på hypothyroidism, icymi: det påverkar cirka 5 procent av amerikanerna och händer när din sköldkörtel (den lilla fjärilformade körteln i nacken) inte producerar tillräckligt med sköldkörtelhormoner.

När den fungerar normalt, de hormoner som produceras av sköldkörteln reglerar hur kroppen använder energi, hålla hjärnan, muskler och organ som arbetar i själva verket de flesta människor inte ens vet att deras sköldkörteln är där tills det finns ett problem med det, säger Marilyn Tan, M. D., en endokrinolog vid Stanford Hälso-och Sjukvård är Endokrinologi Klinik. men när det finns ett problem, vet du det—den lilla körteln kan orsaka en hel massa problem, som förändringar i kroppstemperatur, hudstruktur och, ja, viktfluktuationer.

för kvinnor med hypothyroidism känns det ofta som att deras hormoner arbetar mot dem när det gäller viktminskning, och det beror på att de är. förutom allt annat de gör, reglerar sköldkörtelhormoner också din ämnesomsättning; och låga nivåer av sköldkörtelhormoner gör för en långsammare metabolism, säger elizabeth pearce, md, en endokrinolog som specialiserat sig på sköldkörtelstörningar vid boston medical center.

“kvinnor med hypothyroidism säger att de är på 1,200 kalori diet och de kan inte gå ner i vikt. I slutet, det är mycket svårare att gå ner i vikt och behålla den, säger Caroline Apovian, M. D., en endokrinolog, viktminskning forskare och föreståndare för Centrum för Nutrition och Vikt Management vid Boston Medical Center.

men det betyder inte viktminskning omöjligt. här, några tips som gör att gå ner i vikt när du har hypothyroidism lite lättare.

först måste du få diagnosen.först måste du få diagnosen.

om du upplever symptom på hypotyreos-trötthet, oförklarlig viktökning, ökad känslighet för kyla, förstoppning och torr hud—det är dags att se din läkare, som kommer att göra ett blodprov för att bestämma dina tsh-nivåer.

om din läkare finner höga tsh-nivåer, kommer du sannolikt att börja behandla hypothyroidism-och det är ett ganska enkelt tillvägagångssätt: du kommer att ordineras ett billigt, säkert och effektivt syntetiskt hormon som ersätter det som din kropp ska göra på egen hand. läkemedlet kommer att återställa normala nivåer av tsh.

i en perfekt värld skulle det betyda att den vikt som hypotyreos ger magiskt skulle falla av, eller hur? tyvärr fungerar det inte så: “normalisering av sköldkörteln med sköldkörtelhormon kommer inte att orsaka viktökning att vändas”, säger solbränna. “för att gå ner i vikt måste du faktiskt arbeta på det, vilket jag vet verkar väldigt orättvist eftersom du bara fick det enkelt.”

nästa: rev upp din styrketräning rutin.

forskare är inte säkra på varför, men ditt sköldkörtelhormon påverkar hur dina muskler fungerar.hos kvinnor med hypothyroidism motsvarar det onormal muskelfunktion, vilket innebär att de kommer att ha svårare att bygga och behålla muskler, även efter att de börjar meds, enligt apovian. “kvinnor med hypothyroidism måste arbeta hårdare på alla nivåer trots behandling”, tillägger hon.

men att arbeta hårdare för att ha mer muskler kommer att vara värt det. det beror på att muskler bränner mer kalorier än fett, så även när du inte tränar, har mindre av det sätter du större risk för viktökning.

för bästa resultat föreslår apovian två till tre styrketräning i veckan. varje session bör pågå ungefär en timme och arbeta alla dina stora muskelgrupper—överkroppen, underkroppen och kärnan. sikta på tre uppsättningar av varje övning du gör, med en vikt som är tung nog att ha dig maxing ut på åtta till 12 reps per uppsättning.

plocka upp takten på cardio, medan du är på det.plocka upp takten på cardio, medan du är på det.

“cardio är viktigt för att upprätthålla viktminskning”, säger pearce—speciellt om du har ett sköldkörteltillstånd, vilket igen påverkar musklernas funktion. apovian håller med: “[personer med hypothyroidism] kan gå ner i vikt, men de måste göra mer motstånd och kardio än den genomsnittliga personen.”

skjut i ca 30 minuter till en timmes aktivitet fem dagar i veckan, föreslår pearce. det kan inkludera någon form av aktivitet där du svettas och får din puls upp, oavsett om det är jogging, promenader (du får bilden)—vad som helst håller dig motiverad och ha kul är det rätta att göra.

slutligen lägg till mer protein i din kost.

tillsammans med korrekt träning säger apovian protein är den andra nyckeln till att bygga muskler. hennes förslag stöds av centrum för näring och vikthantering, som rekommenderar en högre proteindiet på 1,2 till 1,5 gram protein per kilo idealisk kroppsvikt för kvinnor med hypothyroidism. det betyder att om din idealvikt är 130 pounds (ca 60 kg) borde du ha 70 till 90 gram protein dagligen.

en bra regel är att bygga dina måltider runt protein, men innehåller också massor av grönsaker, friska kolhydrater som färsk frukt och hela korn och friska fetter som avokado och olivolja.

även med dessa riktlinjer är det värt att arbeta med en r. d. för att komma med en personlig dietplan för hypothyroidism, eftersom vissa livsmedel eller dietrestriktioner (tänk: att vara laktosintolerant eller äta mycket soja) kan skruva med dina hormonnivåer ännu mer.