Month: September 2018

det bästa sättet att gå ner i vikt när du har hypotyreos

No Comments

det bästa sättet att gå ner i vikt när du har hypotyreosdu vet det citatet om vansinne-den som hävdar att dess definition gör samma sak om och om igen och förväntar sig olika resultat? (det tillskrivs ofta einstein, men det finns inga solida bevis på att tbh).

tja, det är i grunden hur det känns att försöka (och försöka och försöka) att gå ner i vikt när du har hypothyroidism. den goda nyheten: det är inte bara du ,eftersom (de dåliga nyheterna): det är verkligen svårare för dem med villkoret att släppa pounds.

en snabb primer på hypothyroidism, icymi: det påverkar cirka 5 procent av amerikanerna och händer när din sköldkörtel (den lilla fjärilformade körteln i nacken) inte producerar tillräckligt med sköldkörtelhormoner.

När den fungerar normalt, de hormoner som produceras av sköldkörteln reglerar hur kroppen använder energi, hålla hjärnan, muskler och organ som arbetar i själva verket de flesta människor inte ens vet att deras sköldkörteln är där tills det finns ett problem med det, säger Marilyn Tan, M. D., en endokrinolog vid Stanford Hälso-och Sjukvård är Endokrinologi Klinik. men när det finns ett problem, vet du det—den lilla körteln kan orsaka en hel massa problem, som förändringar i kroppstemperatur, hudstruktur och, ja, viktfluktuationer.

för kvinnor med hypothyroidism känns det ofta som att deras hormoner arbetar mot dem när det gäller viktminskning, och det beror på att de är. förutom allt annat de gör, reglerar sköldkörtelhormoner också din ämnesomsättning; och låga nivåer av sköldkörtelhormoner gör för en långsammare metabolism, säger elizabeth pearce, md, en endokrinolog som specialiserat sig på sköldkörtelstörningar vid boston medical center.

“kvinnor med hypothyroidism säger att de är på 1,200 kalori diet och de kan inte gå ner i vikt. I slutet, det är mycket svårare att gå ner i vikt och behålla den, säger Caroline Apovian, M. D., en endokrinolog, viktminskning forskare och föreståndare för Centrum för Nutrition och Vikt Management vid Boston Medical Center.

men det betyder inte viktminskning omöjligt. här, några tips som gör att gå ner i vikt när du har hypothyroidism lite lättare.

först måste du få diagnosen.först måste du få diagnosen.

om du upplever symptom på hypotyreos-trötthet, oförklarlig viktökning, ökad känslighet för kyla, förstoppning och torr hud—det är dags att se din läkare, som kommer att göra ett blodprov för att bestämma dina tsh-nivåer.

om din läkare finner höga tsh-nivåer, kommer du sannolikt att börja behandla hypothyroidism-och det är ett ganska enkelt tillvägagångssätt: du kommer att ordineras ett billigt, säkert och effektivt syntetiskt hormon som ersätter det som din kropp ska göra på egen hand. läkemedlet kommer att återställa normala nivåer av tsh.

i en perfekt värld skulle det betyda att den vikt som hypotyreos ger magiskt skulle falla av, eller hur? tyvärr fungerar det inte så: “normalisering av sköldkörteln med sköldkörtelhormon kommer inte att orsaka viktökning att vändas”, säger solbränna. “för att gå ner i vikt måste du faktiskt arbeta på det, vilket jag vet verkar väldigt orättvist eftersom du bara fick det enkelt.”

nästa: rev upp din styrketräning rutin.

forskare är inte säkra på varför, men ditt sköldkörtelhormon påverkar hur dina muskler fungerar.hos kvinnor med hypothyroidism motsvarar det onormal muskelfunktion, vilket innebär att de kommer att ha svårare att bygga och behålla muskler, även efter att de börjar meds, enligt apovian. “kvinnor med hypothyroidism måste arbeta hårdare på alla nivåer trots behandling”, tillägger hon.

men att arbeta hårdare för att ha mer muskler kommer att vara värt det. det beror på att muskler bränner mer kalorier än fett, så även när du inte tränar, har mindre av det sätter du större risk för viktökning.

för bästa resultat föreslår apovian två till tre styrketräning i veckan. varje session bör pågå ungefär en timme och arbeta alla dina stora muskelgrupper—överkroppen, underkroppen och kärnan. sikta på tre uppsättningar av varje övning du gör, med en vikt som är tung nog att ha dig maxing ut på åtta till 12 reps per uppsättning.

plocka upp takten på cardio, medan du är på det.plocka upp takten på cardio, medan du är på det.

“cardio är viktigt för att upprätthålla viktminskning”, säger pearce—speciellt om du har ett sköldkörteltillstånd, vilket igen påverkar musklernas funktion. apovian håller med: “[personer med hypothyroidism] kan gå ner i vikt, men de måste göra mer motstånd och kardio än den genomsnittliga personen.”

skjut i ca 30 minuter till en timmes aktivitet fem dagar i veckan, föreslår pearce. det kan inkludera någon form av aktivitet där du svettas och får din puls upp, oavsett om det är jogging, promenader (du får bilden)—vad som helst håller dig motiverad och ha kul är det rätta att göra.

slutligen lägg till mer protein i din kost.

tillsammans med korrekt träning säger apovian protein är den andra nyckeln till att bygga muskler. hennes förslag stöds av centrum för näring och vikthantering, som rekommenderar en högre proteindiet på 1,2 till 1,5 gram protein per kilo idealisk kroppsvikt för kvinnor med hypothyroidism. det betyder att om din idealvikt är 130 pounds (ca 60 kg) borde du ha 70 till 90 gram protein dagligen.

en bra regel är att bygga dina måltider runt protein, men innehåller också massor av grönsaker, friska kolhydrater som färsk frukt och hela korn och friska fetter som avokado och olivolja.

även med dessa riktlinjer är det värt att arbeta med en r. d. för att komma med en personlig dietplan för hypothyroidism, eftersom vissa livsmedel eller dietrestriktioner (tänk: att vara laktosintolerant eller äta mycket soja) kan skruva med dina hormonnivåer ännu mer.

kan protein hjälpa dig att gå ner i vikt?

No Comments

kan protein hjälpa dig att gå ner i vikt?protein kan hålla hungern bättre än enkla kolhydrater som de du hittar i kakor och kakor. men kan protein hjälpa dig att faktiskt gå ner i vikt eller är det allt hype?

när en vän hör att du vill gå ner i vikt, kan hon föreslå att du börjar packa mer protein på din tallrik. det är det som hjälpte henne att förlora 20 pounds, trots allt. det är också den magiska kulan din kollega svär av-hon förlorade 5 pounds i en månad genom att äta mer protein. men vad gör den egentligen? och är viktminskning egentligen bara en fråga om att lägga till fler ägg och kyckling till din dag? här är skopan om huruvida man äter mer protein kan hjälpa dig att gå ner i vikt.

vad är protein?

för det första är det viktigt att veta precis vilken protein roll i kroppen är. det är en del av de tre stora makronäringsämnena-protein, fett och kolhydrater—så det är klart att detta är ett näringsämne vi behöver i överflöd. Proteinet bryts ner till aminosyror, som “är en del av immunförsvaret, signalsubstanser, hjälpa till att bygga muskelvävnad, underlätta cellulär reparation, och finns i dina gener, säger Samantha Heller, M. S., R. D. N.

när du vill gå ner i vikt kan protein spela en viktig roll. “protein bidrar till mättnad och tillfredsställelse, och det saktar ökningen av blodsockret. med tiden hjälper det dig att behålla dina energinivåer och hjälper dig att kontrollera din aptit, säger heller. när dina energinivåer inte kraschar och din aptit är nöjd, är du mindre benägna att känna att du behöver nå för dessa chokladkakor för en middagstid pick-me-up.

det kan finnas en annan x-faktor i ekvationen: motion och mycket av det. när du går ner i vikt kan det komma från både fett och muskler. men för att bli mer framgångsrik vill du minimera muskelförlust och maximera fettförlusten. motion kan hjälpa dig att göra det.

i en studie som publicerades i american journal of clinical nutrition i 2016 instruerades unga män som var på http://se-topforma.se/ kaloribegränsade dieter att äta antingen en låg-eller högproteindiet. de gjorde alla också motstånd och högintensiv intervallträning sex dagar i veckan. de i högre protein-och träningsgruppen ökade sin magra kroppsmassa och förlorade mer fett jämfört med de lägre proteinätarna. tänk på att de tittade på män-studien måste upprepas hos kvinnor – men resultaten är lovande.

“protein är en stor aktör i viktminskning, men inte en magisk kula”, tillägger dawn jackson blatner, registrerad dietist nutritionist och författare till superfood swap. inte bara tar proteinmat längre tid att smälta så att de håller dig full, “du får den extra bonusen att protein bränner mer kalorier än andra livsmedelsgrupper när det smälts”, tillägger hon. om du har problem med cravings (som den cupcake som inte kommer att sluta stirra på dig), se till att du får protein i på måltider och snacks. det är den tillfredsställelsefaktorn som kan styra ditt inre sockermonster.

kan du äta för mycket protein?kan du äta för mycket protein?

detta är inte carte blanche att äta allt du vill. ät för mycket av någonting – inklusive protein-och du kommer att gå ner i vikt. för att inte nämna det kommer att sparka ut andra hälsosamma livsmedel som du behöver.

du kanske har hört den sorgliga historien om den kvinnliga kroppsbyggaren i australien som dog efter att ha ätit för mycket protein. det här är ovanligt. (och det är viktigt att notera att hon kan ha haft ett underliggande medicinskt tillstånd, ureacykelstörning, vilket gjorde henne sårbar för att ha komplikationer från att äta mycket protein).

även om denna typ av tillstånd kan vara sällsynt, andra tillstånd som njursjukdom är inte, påpekar heller. om du har diabetes och vill gå ner i vikt kan du ha ett odiagnostiserat njurproblem som gör att organet inte kan hantera mycket protein. och medan ett högt proteinintag kan bevara muskelmassan när du går ner i vikt, kan det också påverka din insulinfunktion negativt, avslutar en studie i cellrapporter om överviktiga postmenopausala kvinnor. det är viktigt att prata med din läkare först om eventuella hälsoproblem.

förutom de potentiella riskerna, kom ihåg att du inte kan överleva på protein ensam. “proteinmat har inte alla näringsämnen vi behöver för optimal hälsa och välbefinnande”, säger blatner.

får du tillräckligt med protein?

svaret: förmodligen. så du behöver inte oroa dig för att du har ett underskott.

“amerikaner får i allmänhet mycket protein i kosten”, säger heller. där du kan fela är genom att ha en standard proteinrik middag, snarare än att sprida ut ditt intag hela dagen. det beror på att din kropp bara kan använda cirka 25 till 30 gram protein per måltid, förklarar hon. att äta mer än det går helt enkelt till spillo, så vad är meningen med att packa i mer än det?

dessutom, som en 2015 översyn påpekar, högre protein dieter-äta 25 till 30 gram protein per måltid – kan hjälpa balansera din aptit, och hjälpa dig att hålla sig till en diet bättre. och konsistens är en av de viktigaste faktorerna för att göra en diet arbete.

blatner rekommenderar att du väljer en mängd olika proteinmat varje vecka snarare än samma gamla standbys. “varje protein har olika vitaminer och mineraler utöver protein”, säger hon. att äta ett sortiment ger dig olika näringsämnen som din kropp behöver fungera bra och mår bra när du går ner i vikt.

plus, ta tillfället i akt att filial ut från det sätt du tänker på protein. det är inte bara djurkött. faktum är att heller rekommenderar att man lutar mer mot växtbaserade proteiner, som kikärter, svarta bönor, linser, edamame och nötter och frön. även korn som pasta eller quinoa innehåller protein. grönsaker har en liten mängd också.

frukost är en bra tid att fokusera på att få protein, men med traditionella plockar som toast och spannmål, kan det saknas. jämfört med en” normal protein ” frukost (13 gram protein), en lika kalori hög protein frukost (35 gram) uppmanas överviktiga tonåringar att äta färre kalorier under dagen, och ledde till mer stabila blodsockernivåer, hittade en 2015 studie av university of missouri forskare. blatner rekommenderar att äta ägg på morgonen som din proteinkälla, som avokado toast toppad med ägg.

att ha gott om protein i din frukost kan förhindra att blodsockret kraschar ett par timmar senare, säger heller. om du vanligtvis äter havregryn och frukt, tillsätt sojamjölk eller rör i mandelsmör. “detta kan hålla dig bättre till lunch så att du inte behöver ett extra midmorning mellanmål”, säger hon.

kärnpunktenkärnpunkten

“samtidigt som man får tillräckligt med protein kan du kasta vikt, överdriver det inte. det handlar om det ordet du hör hela tiden: balans. hela korn, frukt, grönsaker och friska fetter passar alla in i en viktminskning diet, säger blatner.

detta kan ta justera din tallrik för att möta rätt förhållanden, eller ett trick blatner hänvisar till som “visuell visdom.”(det är ofta lättare att göra detta snarare än att oroa sig för att räkna protein gram eller beräkna en viss procentandel av kalorier.) en fjärdedel av din tallrik är protein, en fjärdedel hela korn och en halv producerar (särskilt nonstarchy grönsaker som spenat och blomkål). tillsätt lite fett också, som avokado, nötter, frön, olivolja eller ost.

“det är en balanserad kost-låg i bearbetade livsmedel, hög i hela livsmedel—som både kommer att hjälpa till med viktminskning och öka den allmänna hälsan”, tillägger hon.