Month: August 2018

SKA DU GÅ KETO?

No Comments

SKA DU GÅ KETO?som registrerade dietist nutritionists håller vi alltid ögonen på de senaste trenderna i näringsvärlden, och en sak vi fortsätter att se pop up är keto (aka ketogenic) diet.

många av er har frågat om du borde ge keto-kosten ett skott, eftersom det verkar som om alla har en vän, medarbetare eller familjemedlem som är på keto-kosten och älskar det!  när allt kommer omkring, även ett par av våra kille vänner som svor att de aldrig skulle diet, har frestats och medgav att de bara kan prova detta eftersom hög fetthalt och protein diet tilltalar dem.  så vi räkna det är på tiden att vi sätter våra två-cent i och prata om ins och outs & upp-och nedgångar av keto diet se-superforma!

här är några av dina vanligaste frågor om att gå keto, och vår ta på kosten som helhet, börjar med fakta om kosten: psst … kolla in vår hälsosamma och dekadent avokado chokladmousse (har bara ett par bett och det kan även passa på keto diet!)

vad är ketodieten, och varför går alla plötsligt in i “ketos”?:

keto diet är en låg carb diet där din kropp producerar ketoner som ska användas som energi istället för att använda kolhydrater för energi. när du äter en diet som inte är så låg i kolhydrater, använder din kropp kolhydrater för energi och använder fett för andra saker som att bära fettlösliga näringsämnen, foder kroppens celler och mer.

när du skär ut de flesta kolhydrater kan din kropp inte längre förlita sig på kolhydrater som en energikälla och blir chockad till ett tillstånd av “ketos”, där din kropp omvandlar fettet du äter i stället för kolhydrater till energi.

vad är ketodieten, och varför går alla plötsligt in i "ketos"?:målet med en keto diet är att tvinga din kropp till ketos, vilket vissa studier visar kan bidra till att främja viktminskning, sänka blodsockret, öka insulinkänsligheten hos diabetiker och förbättra kognitiv funktion. så naturligtvis försöker många människor denna diet för den lockande möjligheten att förlora några pund. medan forskningen är motstridiga om att gå in i ketos själv kan orsaka långsiktig viktminskning, är det faktum att många människor går ner i vikt på denna diet helt enkelt för att det skär ut en stor mängd livsmedel– de flesta kolhydrater!—och eftersom de äter mer hela livsmedel och mindre förpackade och bearbetade livsmedel.

varje diet som skär ut en mat / eller många livsmedel, särskilt livsmedel som människor tenderar att äta för mycket, kommer i allmänhet leda till viktminskning. huruvida kosten är hållbar och / eller hälsosam är något annat att överväga.)

för att din kropp ska stanna i ketos måste du äta ca 70% av dina kalorier från fett, 20% från protein och 5% från kolhydrater, konsekvent.

konsistens är nyckeln till keto—om du glider upp och faller ut ur det fett/protein/carb-sortimentet, kommer din kropp sannolikt inte att vara i ketos längre-och många av de associerade hälsofördelarna glider bort!

hur kan jag undvika att äta medan jag är på keto-kosten?

oavsett vilken diet du är på är planering en viktig del för att vara frisk.  men eftersom keto-kosten faller så lågt i näringsämnen eftersom så många hälsosamma livsmedel och livsmedelsgrupper elimineras, är det särskilt viktigt att planera dina måltider när du är på keto-kosten.

dessutom, om du gör kosten för att verkligen nå tillståndet av ketos, måste du planera att begränsa kolhydrater – så att du inte bara kan ta en bit frukt när du är hungrig eller du inte kommer att vara i ketos.  du bör definitivt välja ett startdatum och se till att du har ställt in ditt skafferi och kylskåp för framgång.

välj mat som ägg, avokado, vanlig grekisk yoghurt, lågkolhydratgrönsaker, lax, makrill, ansjovis, pumpafrön, cashewnötter, macadamianötter.  helst bör du prata med en registrerad dietist (som vi) för att hjälpa dig att planera innan du börjar kosten, det är inte lätt att göra det ensam.

dessutom kanske du vill ha hjälp att spåra din kost för att se till att du når det perfekta förhållandet mellan protein, kolhydrater och fett för keto—kosten-70% kalorier från friska fetter, 20% protein och 5-10% från kolhydrater.

men vad sägs om hälsosam fiber?? är frukter och grönsaker ute?

men vad sägs om hälsosam fiber?? är frukter och grönsaker ute?fiber är mycket viktigt i någon diet för regelbundenhet, tarmhälsa och förebyggande av sjukdomar.  det är mycket svårt att uppfylla rekommendationerna för att få minst 25 gram fiber om dagen när du följer en keto diet eftersom keto dieter är extremt låga i livsmedel som innehåller fiber (frukt, grönsaker, bönor och fullkorn). fiber innehåller också prebiotika för att hålla matsmältningssystemet friskt, så du bör försöka få det genom nötter, avokado och icke-stärkelse grönsaker, örter och kryddor och bär om de passar in i din carbgräns.

frukt är mycket kontroversiell bland keto-anhängare. de flesta frukter är för höga i kolhydrater för att äta på ketogen diet, men små mängder bär är ok eftersom de är lägre i kolhydrater än annan frukt och hög i fiber. hallon och björnbär är en bra källa till fiber och de är packade med antioxidanter som hjälper till att minska inflammation och bekämpa sjukdomar.

icke-stärkelserika grönsaker (tror bladgrönsaker och de flesta gröna grönsaker och korsblommiga grönsaker som broccoli och blomkål) är i allmänhet låga i kalorier och kolhydrater, och för att hålla sig i de snäva riktlinjerna för att hålla kolhydratnivåerna nere, välja dem samtidigt som man uppmärksammar gram kolhydrater är till hjälp.

grönsaker med 1 g kolhydrater per kopp (som spenat) kan jämföras med andra som kan sträcka sig till 8 gram per kopp.  i allmänhet är de rekommenderade grönsakerna bladgrönsaker och de flesta gröna grönsaker och korsblommiga grönsaker som broccoli och blomkål, kale, samt paprika, sparris, färska örter och kryddor, tomater och lök, selleri, zucchini, schweizisk chard och kål.